My Links

Blog Stats
  • Posts - 105
  • Stories - 25
  • Comments - 151
  • Trackbacks - 42
News
  • eXTReMe Tracker




Article Categories

Archives

Post Categories

 
Op mijn eerdere weblog zijn diverse reacties gekomen.

Zo zegt Van der Storm:
Men beweert dat een tik leerzaam is. Volgens deskundigen is dit echter niet het geval: de schrikreactie en minderwaardigheidsgevoelens die ermee gepaard gaan, zijn juist een belemmering om het oorzakelijk verband te leggen tussen ongewenst gedrag en de klap die erop volgt. Er wordt wel een les getrokken, maar alleen uit de klap zelf. Het kind denkt: vader of moeder is gevaarlijk. De werknemer die een klap van zijn baas krijgt, leert ook niet dat hij iets fout heeft gedaan, maar trekt wel de conclusie dat zijn baas gek is. Misschien zal hij de fout niet meer begaan, maar dat is eerder uit angst dan uit schuldbesef. Bovendien hebben vooral jonge kinderen veel tijd nodig om alles te verwerken. Het duurt wel vijf tellen voordat ze beseffen wat ze hebben gedaan en nog eens vijf om te beseffen dat de ouder dat niet goed vindt. Een snelle tik, waarbij de afkeuring en de straf samenvallen, kunnen ze niet verwerken.

Voorzieningen van de overheid die helpen bij het opvoeden van kinderen verdienen alle lof. Activiteitencentra, Riagg, Mentrum, wijkcentra, welzijnsstichtingen en nog vele andere organisaties helpen radeloze ouders om hun kinderen op een effectieve en gezonde manier op te voeden. Mensen die voor de pedagogische tik zijn en reageren op internet ‘ik weet gewoon niet wat ik anders moet doen, het is het enige dat werkt’, hebben niet verder gekeken dan hun neus lang is. In deze tijd van internet, zelfhulpboeken en allerlei maatschappelijke organisaties, is de keuze aan jezelf: hulpeloos blijven of hulp zoeken.


Daarom heb ikzelf ook even gezocht op internet naar wat deskundigen erover zeggen, en zowaar, lees hieronder een wetenschappelijke verhandeling uit "Pedagogiek in de Praktijk".

De pedagogische tik, PIP 5, februari 2002



Billenkoek!

Bewerkt en becommentarieerd door Tom Kroon en Paul Roosenstein

Over sommige thema’s zijn er te weinig tegengestelde meningen. Het slaan van kinderen in de opvoeding is ook zo’n onderwerp. Het mag niet, dus we hebben het er verder ook niet meer over. Maar niemand zal de gezinnen de kost willen geven waar bij tijd en wijle een tik wordt uitgedeeld. Het afgelopen jaar is in Amerika de discussie weer op gang gekomen. Niet dat het meppen wordt gestimuleerd, maar op basis van langdurig onderzoek naar de effecten van slaan in de opvoeding. Wat blijkt: kinderen blijken daar zelf niet zo’n last van te ondervinden als een pedagogisch tikje in de opvoeding om de hoek komt kijken. Opeens komt een nieuwe langdurige discussie weer ter tafel!

Niet lang geleden pleitte van Harten, woordvoerder van de Advies- en Meldpunten Kindermishandeling voor het opnemen van een zinnetje in het Burgerlijk Wetboek dat tegen kinderen geen geweld mag worden toegepast. Er zullen weinig opvoeders zijn (vaders, moeders, pedagogische hulpverleners) die het met de strekking van Van Hartens voorstel niet grondig eens zijn. Of echter zo’n bepaling in ons wetboek daadwerkelijk moet worden opgenomen is een zaak waar men, naar blijkt, behoorlijk van mening over kan verschillen. Want, wat versta je onder geweld. ‘Een klap op de bil’, een ‘weloverwogen gegeven pak rammel’, ‘een in drift gegeven afrossing’ ‘een pedagogisch tikje’ ‘een kneepje in de arm’? De term ‘geweld’ blijkt in dit verband een term te zijn die naar een veelvoud van verschillende handelingen verwijst en dus uiteenlopende oordelen oproept.
Dr. Diana Baumrind[1] probeert een genuanceerde bijdrage te leveren aan de discussie die in de Verenigde Staten rond lichamelijk geweld tegenover kinderen wordt gevoerd en deed onderzoek naar de schadelijke gevolgen van het slaan van kinderen voor hun welzijn op latere leeftijd. Rekening houdend met de talrijke factoren die naast slaan ook van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van kinderen, probeert zij de langere termijneffecten van verschillende vormen van slaan te bepalen. Onder slaan verstaat ze het slaan van kinderen op de billen, de armen of de benen met een vlakke hand, zonder lichamelijk letsel toe te brengen en met de intentie het gedrag van het kind te corrigeren.


Om een duidelijk beeld te krijgen van het effect van slaan op de langere termijn stelde Baumrind een aantal eisen aan de onderzochte groep ouders. Zij maakt onderscheid tussen ouders die hard en vaak slaan, en ouders die niet, zelden of soms slaan. Ouders die hun kind afwezen of andere negatieve opvoedingsmethoden hanteerden, werden niet toegelaten tot haar onderzoek. Daarnaast maakt zij onderscheid tussen de gevolgen van lichamelijk straffen en andere disciplinerende technieken, zoals bijvoorbeeld verbale terechtwijzingen. Haar gegevens verzamelde zij door ouders en kinderen in hun eigen omgeving te observeren en door interviews met kinderen, ouders en docenten. Daarnaast maakte zij gebruik van gestandaardiseerde, op het onderzoek afgestemde psychologische tests. Ten slotte hield Baumrind rekening met de mate waarin ouders konden voorzien in het welzijn van hun kinderen. Om de mogelijk nadelige effecten van armoede uit te schakelen werd het onderzoek uitgevoerd in gezinnen van een gemiddelde, of iets meer dan gemiddelde economische status en ouders die een hoge graad van scholing genoten.

Sla nooit in het openbaar
Voor het onderzoek werd een nieuw instrument ontwikkeld dat bestond uit 71 items waarmee de wijze van disciplineren van de ouders kon worden weergegeven. Drie periodes werden bij kinderen onderscheiden: een voorschoolse periode (periode 1), een periode waarin de kinderen acht of negen jaar waren (periode 2) en een derde periode waarin de kinderen een jaar of 14, 15 waren. Ook werden verschillende groepen van ouders samengesteld op grond van de frequentie en intensiteit van het slaan, gebruik van hulpmiddelen bij het slaan en of zij het kind op een andere wijze lichamelijk disciplineerden, bijvoorbeeld door het door elkaar te schudden. Ook de wijze waarop verbaal werd gestraft werd gemeten.
Van elk gezin werd vastgesteld of planmatig en ondersteunend, flexibel en consequent werd opgevoed en er werden onderscheid gemaakt tussen zes opvoedingsstrategieën: autoritatief, democratisch, goed genoeg, directief, toegevend en afwijzend/ontkennend. Ook werd vastgesteld of het kind van jongs af aan al afwijkend gedrag vertoonde.

Geslagen kinderen doen het later niet slechter
Als je geen onderscheid maakt tussen de ouders die heftig slaan en weinig invoelend op hun kind reageren en ouders die dat wel doen, dan bevestigt dit onderzoek uitkomsten van andere onderzoeken: slaan heeft kwalijke gevolgen. Kinderen van deze groep ouders zijn zonder uitzondering minder competent en onevenwichtiger dan andere kinderen.
Ook bleek dat kinderen die in de derde periode iets meer dan gemiddeld, maar niet heftig, werden geslagen, op latere leeftijd enigszins minder competent en aangepast waren dan kinderen die weinig of helemaal niet werden geslagen.
Aan de andere kant bleek dat van jongs af aan bestaand, moeilijk en onaangepast gedrag, afwijkend gedrag op latere leeftijd nagenoeg geheel verklaart. En dat kinderen die in de voorschoolse leeftijdsfase nooit werden geslagen, op latere leeftijd minder goed aangepast waren dan kinderen die af en toe wel werden geslagen. Uit eerder onderzoek was gebleken dat kinderen die opgroeien bij ouders met een autoritatieve of democratische opvoedingsstijl competent en goed aangepast gedrag vertonen. Deze ouders bleken gemiddeld, of meer dan gemiddeld te slaan in periode 1, de voorschoolse periode. In periode 2 en 3 sloegen met name autoritatieve ouders minder dan gemiddeld. De onderzoekster concludeert daaruit dat het mogelijk kan zijn dat de strenge manier van opvoeden in de voorschoolse periode ertoe leidt dat kinderen sociaal wenselijk en aangepast gedrag vertonen tijdens de adolescentie.
Wanneer er niet meer dan gebruikelijk werd geslagen, vond Baumrind in deze groep geen verband tussen slaan en nadelige effecten op de langere termijn in de mate van competentie en aangepassingsvermogen van het kind. Sterker nog, ook in gezinnen waar iets meer dan gemiddeld werd geslagen, vond zij geen verband tussen het slaan en onaangepast gedrag van het kind op latere leeftijd. Wanneer het kind op latere leeftijd toch ongewenst gedrag vertoonde of verminderd competent was, dan hield dit verband met afwijkend en negatief gedrag dat het kind al van jongs af aan vertoonde, met de autoritaire opvoedingsstijl van de ouders, of met afwijzing door de ouders.
Duidelijk werd ook dat níét slaan, niet leidde tot een hogere graad van competentie of aanpassing bij kinderen. Wel bleek dat niet slaan een lage geldingsdrang in de puberteit tot gevolg had. De slotconclusie van Baumrind is dan ook dat zij geen bewijs vond voor negatieve effecten van slaan als corrigerende techniek die alleen daaraan waren toe te schrijven.

De cultuur van het slaan
Toch raadt Baumrind slaan waarbij meer dan gematigde pijn ontstaat af, evenals impulsief slaan. In de voorschoolse leeftijd (twee tot zes jaar) is slaan het minst schadelijk en misschien zelf bevorderlijk. Slaan moet echter wel samengaan met toelichting en uitleg. Ouders moeten ook nooit in het openbaar slaan, luidt een ander advies en slaan moet gemotiveerd zijn vanuit het belang van het kind en niet vanuit het belang van de ouders. Verder mag pas na een waarschuwing geslagen worden en moet het bedoeld zijn als grensaanduiding of onderbreking. En tot slot mag de intensiteit van het slaan niet toenemen.

Sla pas na een waarschuwing en laat het bedoeld zijn als grensaanduiding of onderbreking
Effecten van slaan hangen volgens Baumrind samen met de etniciteit, de leeftijd van kinderen en de ideologie van de ouders. Ook de betekenis die kinderen zelf aan slaan toeschrijven is van invloed. Deze betekenis hangt samen met de normen en waarden van de gemeenschap waar het gezin toe behoort en de mate waarin het kind de ouders ziet als liefhebbend en responsief. De effecten van slaan zijn dus cultuurgebonden. Wat in de ene cultuur als vernederend wordt gevonden, wordt elders door het kind zelf gevoeld als een verdiende tuchtiging.
Veruit de meeste volwassenen en adolescenten in de Amerikaanse cultuur zien slaan als een reguliere vorm van straf. En het grootste deel van de jong volwassenen vind slaan een geëigende corrigerende techniek om later bij hun eigen kinderen te gebruiken. Zolang er geen bewijs is dat slaan schade berokkent, is er volgens Baumrind geen enkele reden om het van overheidswege te verbieden. (vet RJ)
Beroepspedagogen zouden zich moeten afvragen wat de gevolgen zijn van het afraden van een opvoedingstechniek die bij velen ingeburgerd is. Zij vervreemden daarmee ouders eerder van zichzelf, dan dat zij hen betere opvoeders maken. Met adviezen die ingaan tegen ouderlijke voorkeuren, voorkeuren die in de meeste gevallen zijn gebaseerd op eigen ervaringen en culturele normen, kunnen ouders zich niet vereenzelvigen.
Dit betekent overigens niet dat Baumrind een voorstander is van slaan, noch dat zij deze techniek wil aanbevelen. Bij verlegen en angstige kinderen is het niet aan te raden en is het in de meeste gevallen ook overbodig.

De onderzoekster raadt wetenschappers aan om de grenzen van zijn/haar wetenschap niet te overschrijden. Aanbevelingen voor de politiek die wetenschappers doen, dienen te berusten op een onderzoek dat beantwoordt aan methodologisch strenge eisen. De studie van Baumrind toont aan dat er geen enkele reden is om de pedagogische tik als risicofactor aan te merken. [Dat staat overigens los van de mening die iemand kan hebben en die luidt dat slaan op louter ethische gronden af te raden is. Om dezelfde reden waarom bij wieden voorbijgangers er de pas inzetten: je krijgt er zulke smerige handen van en een medemens over de kruipend grond zien gaan is een onesthetisch gezicht.]

[1] Diana Baumrind is verbonden aan het Institute of Human Development van de Universiteit van California in Berkeley. In het artikel ‘Does casually relevant research support a blanket injunction against disciplinary spanking by parents?’ worden de resultaten van het onderzoek en de wijze van onderzoeken uiteengezet. Het volledige artikel van Diana Baumrind is te vinden op internet door hierop te klikken.

Veel informatie over slaan (spanking) kan ook worden gevonden op http://www.nospank.org/baumrind.htm.

Wat is hierop uw antwoord???
posted on Saturday, February 12, 2005 10:56 PM
Comments
  • # reactie Van der Storm op De angst om kinderen pijn te doen
    Weblog van Rick Jansen
    Posted @ 2/12/2005 11:27 PM
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    balko
    Posted @ 2/13/2005 7:19 PM
    Ach, de wetenschap. Op onderstaande link vind je een persbericht betreffende een meta studie van 88 onderzoeken over slaan van kinderen in de opvoeding. Laten we maar zeggen dat dit een gezaghebbende studie is:
    http://www.apa.org/releases/spanking.html
    Er is een aantoonbaar verband tussen slaan en negatief gedrag later, en hoe harder er is geslagen, hoe negatiever.

  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    %^&
    Posted @ 5/23/2006 1:05 PM
    hoi :D ik ben tegen de pedagogische tik! en jullie? graag met argumenten ;) moet een betoogje schrijven!
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    mathuya
    Posted @ 10/22/2006 6:37 PM
    waarom niet, soms is het wel nodig! maar moet wel in mate...en het moet ook blijven bij een pedagogische tikje
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    Roxy
    Posted @ 5/15/2007 4:39 PM
    ja, ik lees hierboven dat een pedagogische tik moet kunnen, maar waar ligt de grens dan?
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    ---
    Posted @ 5/28/2007 7:56 PM
    Het slaan van je eigen kind is een inbreuk op diens lichamelijke integriteit en de vertrouwensband. Bovendien getuigt het van een gebrek aan creativiteit. Daarnaast is het gegeven "ik mag jou slaan, maar jij mij niet" ook niet echt bevordelijk voor de eigenwaarde van het kind.

    Gezien het feit er nog geen uitgebreide hersenscans zijn, vind ik het "advies om een kind te slaan op een bepaalde manier" van deze flutonderzoekster Baumrind dan ook zeer kortzichtig.

    "Ouders" die hun kinderen slaan moeten, tezamen met Baumrind, vernietigd worden.
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    Rick
    Posted @ 5/29/2007 8:01 PM
    Beste grote onbekende,

    de integriteit van een persoon wordt niet veronachtzaamd door een tik. Een tik is wat je van tevoren met een kind afspreekt. Je geeft het dan ook niet zomaar onvoorbereid. Wij waarschuwden altijd voordat we een tik uitdeelden. Ofwel "als je het nog een keer doet, krijg je een tik", ofwel "ik tel tot drie...".

    Een tweede is dat je het hebt over het slaan van een kind. Daar heb ik het dus niet over. Er is een duidelijk verschil tussen "slaan" (echt je kracht gebruiken om uit te halen) en "een tik uitdelen (met een kleine, korte tik duidelijk maken wat goed en niet goed is).

    Wij hebben ook doelbewust nooit op het hoofd een tik uitgedeeld, maar op delen van het lichaam, die geen blijvend letsel zouden kunnen geven: billen, de hand, een letterlijke draai om de oor.
  • # De grenzen van de pedagogische tik
    Weblog van Rick Jansen
    Posted @ 5/29/2007 9:35 PM
  • # De grenzen van de pedagogische tik
    Weblog van Rick Jansen
    Posted @ 5/29/2007 9:36 PM
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    ---
    Posted @ 5/31/2007 12:13 PM
    Een tik is een verbloemde verwoording van het slaan van je kind.

    Of het de integriteit aantast kan jij moeilijk uitsluiten lijkt mij. Dat is slechts een inschatting die je maakt. In mijn ogen heb je dan geen respect voor het lichaam van je kind.

    Je kind een klap geven (een tik zoals jij het noemt) om aan te geven dat iets niet mag is ronduit bizar. Doe je dat ook bij je buurman?

    Blijvend letsel niet, maar op het psychische gedeelte heb jij geen inzicht.

    Zoals je aan mijn felheid wellicht al gemerkt had, reageer ik uit ervaring (als kind zijnde). Als het geen psychisch effect zou hebben zou ik nu niet zo reageren.

    Als je van je kinderen houd, zou je m.i. geen risico willen nemen en een alternatief verzinnen. Blijkbaar willen veel ouders dolgraag toch het risico nemen op basis van een onderzoekje.
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    Rick
    Posted @ 6/1/2007 10:42 PM
    Beste...

    ik begrijp dat je uit de pijn van je verleden reageert. Van daar uit begrijp ik dat jij alle vormen van lichamelijk straffen gelijk zet aan wat je toen hebt meegemaakt.

    Je hebt gelijk dat elk kind een persoonlijke lichamelijke integriteit heeft, die wij moeten eerbiedigen. Door daar rekening mee te houden, schieten we niet in excessen.

    Het verschil met de buurman, is dat ouders zich in een opvoedingssituatie bevinden: zij leren het kind te leven in deze samenleving en dat gaat met vallen en opstaan. Mijn opvoeden heeft soms tikken met zich meegebracht uit liefde voor mijn kinderen.

    Hoe weet ik dat het goed is geweest? Doordat de kinderen zelf zeggen dat ze het als positief hebben ervaren.
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    ---
    Posted @ 6/2/2007 12:57 AM
    Je weet nooit of het goed is geweest. Je kinderen hebben namelijk geen zicht over hoe hun ontwikkeling is verlopen en hoe deze had kunnen verlopen indien "die tikken" niet hadden plaatsgevonden. Ze zeggen dit uitsluitend op basis van hoever zij kunnen analyseren en beoordelen. M.i. neem je hier een aanzienlijk en vermijdbaar risico.

    Ik zet dat niet gelijk aan "toen", maar aan een bepaalde definitie/beeld die beinvloed wordt door o.a.(!) persoonlijke ervaringen uit het verleden.. Dat mijn reacties dus deels voortkomen uit mijn emotioneliteit ontken ik niet. Dat betekent m.i. niet dat mijn beeldvorming hierdoor minderwaardig wordt.

    Niet alleen ouders hebben gaan met kinderen om in een opvoedingssituatie. Ook leerkrachten en andere familieleden. Zelfs een oppas van 20 jaar.
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    Rick
    Posted @ 6/2/2007 10:36 PM
    Het was ook niet mijn bedoeling je reacties als minderwaardig te beschouwen, doordat je ze beschouwt vanuit ervaringen uit het verleden. Als dat zo gevoeld is, spijt me dat.

    Je hebt gelijk: je weet nooit wat er was gebeurd als onze kinderen geen tikken hadden gehad. Wat ik wel weet is, dat ik veel ouders hoor klagen over hun kinderen, dat ze ze niet aankunnen. Tijdens de uitzending van Koppensnellers nog zat de vrouw van een van de tegenstanders met hun kinderen naast onze kinderen. Op een gegeven moment kreeg ze een woordenwisseling met een van de kinderen, waarna het kind wegliep. De moeder zei "ik weet niet wat ik met het kind aanmoet". Een kleine tik waardoor het kind weet wie ze ook al weer voor zich heeft, is dan gerechtigd. Niet doorslaan, niet lellen. Gewoon een kleine beweging die heel even pijn doet.

    Ik hoop dat je dit niet ergerlijk vindt, maar je kunt het vergelijken met hoe dieren hun kleintjes opvoeden. Een hond geeft zijn puppy een kleine beet in de nek. Daarom hebben hondenopvoeders altijd een ketting, waardoor dat gevoel kan worden gegeven aan de hond voor het geval het een verkeerde houding heeft. Ik zie eenden niet discussiëren over welke kant de kleintjes op moeten lopen. Als er een uit de pas loopt, krijgt hij een duwtje met de snavel.

    Je hebt gelijk dat meerdere mensen bezig zijn met opvoeden.
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    Link Exchange
    Posted @ 8/6/2007 7:22 PM
    ty
  • # re: Pedagogische tik - wat zegt de wetenschap?
    hi
    Posted @ 10/13/2009 1:06 PM
    Ik ben er ook tegen.

Post Comment

Title  
Name  
Url
Comment   

ATTENTION: the code you need to copy is CaSe SeNsItIvE and is required to prevent spam.
Enter the code you see: