Wilt u de totale vakantie?

Posted on Monday, September 15, 2008 8:07 AM

'Wilt u de totale vakantie? Wilt u die totaler en radicaler hebben dan we ons überhaupt kunnen voorstellen?' Ze beloven je van alles in de brochure van Hotel Prora. Maar ik stap zo op de Italiaanse mode-scooter om te kijken of het waar is. Schijnt een degelijk bouwwerk van 4,5 km lang te zijn uit 1939, met hier en daar wat achterstallig onderhoud.

Maar eerst nog even naar een andere planeet. Een kennis van me woont daar tegenwoordig en ik zou proberen bij hem langs te komen. Hij leeft in een soort moeras waar regelmatig Duitsers worden gevonden die nog niet weten dat WO II voorbij is.

En zo jakker ik maar voort. Al maanden druk, zonder het echt aan de bankrekening te merken is. Maar ach, het wordt vast een mooie dag vandaag, dus wat maakt het uit.

Feedback

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/15/2008 3:08 PM by Valentijn
Van een vakantieoord als dit wordt ik nog depressiever dan de reden waarom ik al op vakantie moest. Zeker als je nog een verdwaalde duitse soldaat tegenkomt die denkt dat het nog oorlog is. Misschien dat Dolf nog vriendjes kan worden, die heeft toch nog die Ural die lijkt in de verste verte nog op de BMW's of Puchs die het leger toen gebruikte?

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/16/2008 6:55 PM by beat
wat je zegt
als motorrijder begint vakantie toch als je de deur achter je dicht trekt?!
en dan wil je pas een gebouw binnengaan als de benzine op is of als het regent..

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/17/2008 1:51 PM by Glock around the clock

checkt dit dan maar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prora

lijkt me best leuk voor 1 nachtje met een flesje lokale Schnaps en Frau Helga voor gezelschap.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/18/2008 9:40 PM by Erwin
Het eiland (nou ja, schiereiland) schijnt toch wel bijzonder mooi te zijn. En ja, we vinden het natuurlijk allemaal een vreselijk gebouw (maar nog niet zo erg als Almere, uiteraard). Historisch interessant is het wel.

Zoals gebruikelijk ontdekt en probeert de webmaster het net iets eerder dan de meeste andere motorreizigers. Het schiereiland leek me namelijk wel een bezoekje waard, en vanwege de veerboot naar Zweden, een mooie tussenstop op een reisje Nordics.

Ik ga zelf maar aan een boek met motortochten over Helgoland beginnen, want daar is de webmaster vast nog niet aan toegekomen.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/19/2008 11:58 AM by Koos
@ Erwin:

Om het op het eiland een vakantie lang uit te kunnen houden, heb ik begrepen dar er geen benzine te verkrijgen is. Dan heb je net de kans om alle wegen duwend te verkennen. Let er alleen wel op dat het totale hoogteverschil van 15 meter serieuze kuitproblemen kan opleveren.

ps: wat is er mis met Almere? (ehm, stomme vraag)

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/19/2008 5:02 PM by Erwin
@Koos:
Lopen op Helgoland is nog te doen, want zo groot is het ook weer niet.

Over Almere: Geen stomme vraag, zie deze discussie: http://blogger.xs4all.nl/jdonrust/archive/2008/02/29/357549.aspx



# re: Wilt u de totale vakantie?

9/19/2008 9:32 PM by jan dirk
zojuist aangekomen op Ruegen. gisteren in een raar avontuur verzeild geraak tijdens het zoeken naar onderdak, vandaag een beetje een vlakke dag. Beetje langs de oostduitse kust getuft, zonder er veel van te snappen , want folders en reisgidsen vertellen zelden wat je echt wilt weten. Maar toen had ik weer eens enorme mazzel. Stomtoevallig belde ik voor een kamer aan bij een oude jachtopziener die ooit wist te vluchten van Ruegen, voor de Nato ging werken, Shevardnadse heeft ontmoet en als een van de eersten terugkeerde. Gold, Jerry, gold.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/19/2008 10:14 PM by dolf
Ben er geweest. Een x op de Ural, een keer met een Lincoln MkIV. Toen fietste er een stel grijsgekuifde ex socialisten. De man beef zolang naar de ingetogen metallic gouden hoerensloep kijken dat hij de bosjes in fietste. Prora is gewoon CentreParcs met dikkere muren. Ze hebben geprobeerd het op te blazen. Ging niet. Te dik beton. Veel natte avonden gehad met ex Ossies die vonden dat alles vroeger beter was... Ruegen is top!

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/19/2008 10:24 PM by jan dirk
ha, Koos, goed je weer te zien. Inderdaad, op Helgoland kun je alleen maar lopen.
Hie net wat nachtfoto`s gemaakt van een voormalige Russische kazerne . Op de terugweg stak er tien meter voor me een hert over dat een stuk groter was dan de Stelvio. Tegen de nato-man gezegd en die heeft meteen zijn geweer gepakt. Zo lost men hier zaken op. Ik hoop dat hij die spamturk ook afknalt.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/20/2008 9:08 PM by dolf
Herten zijn lekker. Maar waar vind je in Allahsnaam een goed recept voor een spamturk? ik zou in elk geval de snor er af halen

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/20/2008 10:49 PM by jan dirk
Een spamturk is eigenlijk hetzelfde als een smacturk. Deze wordt geproduceerd door Unox in Oss. Smac is een verzamelnaam voor alle soorten afvalvlees dat ze bij Unox in de grote gehaktmolen stoppen. Bij het aanduwen valt af en toe een werknemer in de molen. Een smacturk dus. Waar die snor blijft weet ik niet. Maar we schijnen ook ongemerkt een kilo insecten te eten per jaar. Zelfs met het vizier dicht. De voedselindustrie is een mysterie zo groot als het hiernamaals. Voor sommigen is het zelfs hetzelfde. Anyway, spamturk laat zich goed combineren met nasi uit blik.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/21/2008 5:31 PM by Dolf
Het is toch wat met al dfat voedsel. Hier in Dieren zit de grootse Nederlandse wijnfokker. Een aardige man. Zijn druiven zijn hoogst biologisch, maar komen desondanks toch aan een redelijk alcoholpercentage. Omdat de druiven niet bespoten zijn, kan er soms een insect meeliften de druiven pers in. En dan is het Nederland op zijn smalst dat er een Funda Veggie is die zegt dat deze wijn dus niet door vegetariers gedronken mag worden. Steun Domein Hof te Dieren, www.domeinhoftedieren.nl Op de site kun je zien dat je er ook mag helpen met plukken. Hoef je daarvoor ook niet naar Frankrijk toe. En let op wanneer je een Ural combi tegen komt. Het ding heeft geen remmen.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/22/2008 1:42 PM by Koos
Ja, ben er weer. Veel te druk gehad op mijn werk. Nog steeds wel, eigenlijk. Mijn baas is de hort op en geeft mij zijn werk erbij. En dan ook nog eens een baas die niet wil dat ik motor rij omdat dat te gevaarlijk is. Wat doe ik hier nog?

Nu heb ik wel een probleem dat misschien geen probleem is. Ik vertik het om m'n eigen bolide te gebruiken voor m'n werk én ik wil geen leasebak. Dat kost alleen maar geld. Dus huur ik op de baas zijn kosten een auto als dat mij uitkomt. Voor wat hoort wat, zeg maar. Maar is dat nu iets wat ik bij de belasting moet opgeven?

En als ik ermee op vakantie wil? Mag dat graties of kost me dat bijtelling? De belastingdienst durf ik het niet te vragen en opgeven doe ik voor de zekerheid maar niet. Eén ding is me wel duidelijk geworden: overtredingen moet ik zelf betalen ... g&dv*rd@g%dv$r.

Waarom werk ik nog? Waarom win ik geen Staatsloterij?

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/23/2008 8:36 AM by Erwin
@Koos:

Eerst kende ik een Koos van Blik op de weg. Nu hebben we er een bij: Koos van geen blik op de weg.

Incidentele huurauto: geen bijtelling. Als je hem 's avonds mee naar huis neemt of mee op vakantie, dan (mogelijk) wel, of rittenadministratie.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/23/2008 10:24 AM by Koos
Zielig he?

Ach, ik sla me er wel doorheen. Gelukkig kan ik hier nog wat olie en benzine opsnuiven! En op motorblaadje, kan ik iedereen aanraden!

Trouwens, die Koos van BodW is een fonetische kopie: ik ben het origineel: Koos P. Die Spee is al niet echt geweldig, maar die k*tkabouter, Andre v.d. T, vind ik nog erger.

Als ik op vakantie geen bijtelling wil, zal ik er dus voor moeten zorgen dat op het verste punt een bezoekje aan een klant is geregeld?

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/23/2008 11:54 AM by Glock around the clock
bereidingssuggestie voor allerhande dood beest van alle origine... doe het eens op zijn Russisch !

1. peuter alle metalen delen (kogel, bullbar, radiateur) uit het karkas;
2. kieper beest in een grote pan met water en zet de pan op een groots houtvuur;
3. kieper er twee kolen of equivalent van knollen bij in en wacht tot de hele meuk egaal grijs-blauw is geworden (circa 6 tot 12 uur);
4. hele meuk binden met houtzaagsel (bij voorkeur beukenhout vanwege de rijke smaak) en
5. serveer met wodka. Veel wodka.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/23/2008 3:28 PM by Dolf
@ Glock. Heel veel wodka. Of nog meer wodka. En bieten.Mag dat ook. Ma Krok huivert mee vanuit Wasseiges. Maar het is wel in 's lands geest. Ben je er ook geweest?

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/24/2008 9:23 AM by Glock around the clock
ik ben zelf nog nooit voorbij het ijzeren gordijn geweest maar mijn makker Guido wel meerdere malen. En ik word dan weer geregeld met zijn kookkunsten geconfronteerd maar alles wat me niet doodt, zal me wel sterker maken.
Ik ga liever wederom westwaarts, naar de US of A. Beviel me erg goed. Daar wordt dood beest vakkundig gecremeerd en geserveerd met allerhande accessoires zoals frietjes en waterig bier. Kentucky sour mash bourbon als toetje en dan maar fijn buitenspelen met een shotgun om de volgende maaltijd te scoren. Moosesteak smaakt prima, cutthroat trout ook. En Hrli's hebben ook geen remmen.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/24/2008 10:19 AM by Erwin
@Koos - bijtelling

Bezoekje aan klant op verste punt: dat zal je niet helpen als de fiscus echt gaat zoeken.

Je kunt ook de kosten huurauto op vakantie zelf betalen (voorschieten) en dan declareren. Dat is echter ook niet waterdicht.

Voorkom dat er een eenvoudige link te leggen is tussen de huurauto en jezelf.

Overigens is de bijtelling voor een paar weken best te overzien. Voorbeeld: auto van 30K, 25% bijtellen voor een jaar is 7.5K. Voor een maand is dit EUR 625. Maximale kosten na belasting: EUR 325.

Wel even op de website van de belastingdienst kijken hoe dit precies zit. Dat zou ik vanuit een internetcafé in België doen, met een nylonkous over je hoofd en handschoenen aan. Dan kunnen ze nooit zien dat jij het was die zocht.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/24/2008 11:53 AM by Koos
@ Erwin: werk jij bij die instelling die het niet makkelijker maar wel leuker kan maken? In dat geval heet ik uiteraard geen Koos! Ik bedoel, ik ben inderdaad Koos. Je weet wel, die van die autoprogramma's: Koos Spee. Ja, natuurlijk. Ahum.

Maar even serieus. Wat een gedoe met die bijtellingen en vooral met de regels om er onderuit te komen. De overheid heeft het over minder regels, maar het tegendeel is waar, lijkt het wel. En ondertussen staat het verkeer overal stil. Onlangs moest ik naar Utrecht: 19 km file. Aan de andere kant: vrijdagochtend naar Amsterdam vanuit Almere: binnen 40 minuten in hartje stad geparkeerd en wel. 's Avonds over die 34 km deed ik er bijna twee uur over, dat dan weer wel. Dat ging met de motor, van deur tot deur, in nooit meer dan 35 minuten. Snik.

@ Glock: ook in Zweden doen ze niet moeilijk met verkeersslachtoffers. Boven op het dak of achterin de kofferbak en daarna op het vuur. Mjammie. Moet je wel iemand kennen die het goed kan klaarmaken, anders blijf je heen en weer rennen naar dat kleine kamertje. Alsof je met een jetlag van 10 uur tijdsverschil bij de spaghetti factory hebt gegeten ... groen, geel en 20 kleuren bruin.

# re: Wilt u de totale vakantie?

9/25/2008 9:57 PM by Erwin
@Koos: nee, ik sta aan dezelfde kant als jij. Heb al van alles geprobeerd. Maar de strijd moet doorgaan.
Cafémening: enig idee hoeveel je rijdend op motor of in auto aan belasting, btw, accijns betaalt? Veul! En er kan geen bloemetje of bedankje vanaf.

Post Comment

Title  
Name  
Url
Comment   

ATTENTION: the code you need to copy is CaSe SeNsItIvE and is required to prevent spam.
Enter the code you see: